Perlu latihan?

Perlu latihan?

Tuesday, July 28, 2009

Soalan Ramalan Karangan SPM..Punca-punca dan Langkah-langkah Menangani Isu BULI


Karangan 36

Buli semakin berleluasa di sekolah kita. Keadaan ini menyebabkan masyarakat semakin gusar.

Huraikan punca-punca dan langkah-langkah yang tercetus.


Apakah itu kes buli? Kes buli membawa maksud masalah yang meliputi kegiatan seperti memeras ugut, menghina, mengejek, menumbuk, memaki dan sebagainya yang dilakukan oleh seseorang terhadap pemangsanya. Memang tidak boleh dinafikan bahawa dewasa ini, kes buli yang berlaku di sekolah semakin berleluasa dan menjadi-jadi. Hal ini telah mencapai satu tahap yang amat merimaskan dan membimbangkan pelbagai pihak seperti pihak sekolah, ibu bapa, kerajaan, masyarakat dan lain-lain lagi.

Menurut kajian, kes buli ini menjadi semakin meningkat pada setiap tahun dalam kalangan pelajar dan semakin serius masalahnya. “Jika tidak kerana angin masakan pokok bergoyang”. Oleh itu, setiap masalah yang berlaku tentu mempunyai puncanya. Terdapat beberapa punca yang telah dikenal pasti sebagai penyumbang kepada masalah kes buli ini.

Antaranya ialah kekurangan penghayatan nilai-nilai agama yang ada pada pelajar yang sanggup melibatkan dirinya dalam kes buli. Mereka sanggup berbuat demikian hanya untuk mendapatkan perhatian orang lain dan menunjukkan kekuatannya kepada orang lain. Ringkasnya, mereka semakin ketandusan nilai kemanusiaan dalam diri mereka sendiri.

Selain itu, ibu bapa yang kurang memberikan belaian kasih sayang dan prihatin kapada anak juga menjadi antara puncanya kes buli ini berlaku. Ibu bapa yang selalu sibuk mencari duit dan bersikap materialistik telah mengabaikan tanggungjawab mereka terhadap anak mereka.

Di samping itu, para pelajar yang masih berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang ini mudah terpengaruh dengan tindakan rakan sebayanya. Jika kawan-kawannya merupakan pembuli, pelajar tersebut juga akan terikut-ikut perbuatan kawannya supaya dapat diterima oleh ahli-ahli kumpulannya. Pengawasan yang longgar di sekolah juga menjadi puncanya kerana telah memberi peluang kepada pelajar yang ingin menjalankan pembulian mereka terhadap pelajar lain.

Bak kata pepatah ‘tiada penyakit yang tiada penyembuhnya’.Terdapat pelbagai langkah drastik yang boleh dijalankan untuk membendung dan membanteras kemelut ini. Antaranya ialah pihak kerajaan seperti Kementerian Pelajaran dan juga pihak sekolah harus menitikberatkan isu kes buli ini dalam pelajaran di sekolah dengan melalui mata pelajaran tertentu seperti Pendidikan Moral, Pendidikan Islam, Pendidikan Sivik dan sebagainya. Dengan itu, pelajar akan menyedari bahawa perbuatan buli ini merupakan satu kesalahan dan pelajar juga didedahkan dengan pelbagai maklumat tentang kesan buruk daripada perbuatan membuli dan cara-cara mengelakkannya daripada terbabit dalam kes buli ini.

Selain itu, ceramah atau kempen seperti kempen anti buli juga boleh diadakan secara berterusan di setiap sekolah dari semasa ke semasa bagi menyedari para pelajar agar menjauhi diri daripada gejala buli. Aktiviti seperti kuiz tentang kes buli juga boleh dilaksanakan sebagai salah satu inisiatif dalam menangani masalah kes buli ini.

Namun begitu, pihak sekolah juga perlu sentiasa memastikan bahawa pengawasan di setiap pelosok kawasan sekolah seperti di belakang bangunan sekolah dan kaki lima sekolah yang sunyi diperketat supaya tidak memberi sebarang peluang kepada mereka yang mempunyai keinginan untuk membuli mangsanya.

Pihak sekolah juga boleh menggalakkan para pelajar supaya menyertai Kelab Pencegah Jenayah di sekolah dengan aktif. Hal ini kerana para pelajar akan memperoleh lebih banyak pengetahuan tentang cara-cara mencegah masalah kes buli sekiranya pelajar menjadi pemangsa dalam kes itu dan para pelajar juga boleh menyebarkan informasi yang diperoleh itu kepada rakan-rakan yang lain agar semua pelajar tahu akannya.

Langkah yang lain ialah para pelajar juga harus pandai memilih kawan kerana para pelajar biasanya juga akan mudah terpengaruh dengan perbuatan kawannya. Contohnya, jika kawannya minat membaca buku, maka pelajar tersebut juga akan dipengaruhi dan membaca bersama-sama. Perkara ini sama juga jika kawan pelajar itu sentiasa melibatkan diri dalam kes buli di sekolah.

Di samping itu, para pelajar juga harus berganding bahu dengan pihak sekolah dalam usaha untuk membendung gejala ini. Para pelajar yang ternampak kes buli itu berlaku atau menjadi mangsa pembuli harus memberanikan diri untuk melaporkan kepada pihak sekolah dengan segera agar masalah itu dapat diatasi dengan secepat mungkin demi kesejahteraan sekolah.

Manakala, pihak sekolah yang telah menerima laporan aduan daripada pelajar juga harus berusaha mengatasi masalah itu dengan bersungguh-sungguh dan bukan sebaliknya dengan menutup kes itu dengan sesuka hati sahaja. Jika kes ini masih tidak dibicarakan, masalah kes buli akan semakin bertambah dan berleluasa lagi.

Pihak sekolah boleh berjumpa dengan pelajar yang disyaki melibatkan diri dalam kes buli dan juga ibu bapanya untuk membincangkan masalah yang dihadapi oleh pelajar tersebut dan mendapatkan jalan keluarnya. Pihak sekolah harus mengenakan hukuman yang setimpal kepada pelajar tersebut agar dia tidak mengulangi perbuatan itu lagi dan juga dijadikan sebagai iktibar kepada pelajar yang lain.

Selain itu, ibu bapa juga memainkan peranan yang penting dalam usaha untuk membendung kemelut ini. Ibu bapa haruslah menampilkan teladan yang baik kepada anak-anak mereka supaya anak akan mencontohi kelakuan ibu bapa mereka kerana pada tanggapan anak mereka, perbuatan ibu bapa adalah sentiasa betul dan patut diikuti. Janganlah ibu bapa berlakuan baik di hadapan anak-anak sahaja, sedangkan mereka juga sering mengejek, menghina orang dan sebagainya. Bak kata pepatah ‘bapa borek, anak rintih’, ‘ketam mengajar anaknya berjalan lurus sedangkan dirinya berjalan senget’.

Tambahan pula, di samping mengejarkan kebendaan dalam kehidupan dan sibuk bekerja, ibu bapa juga harus sentiasa mengambil perhatian tentang keadaan anak mereka semasa di sekolah dan memberikan belaian kasih sayang yang sepenuhnya kepada mereka supaya mereka tidak berasa sunyi dan diabaikan. Ibu bapa juga harus memupuk anak mereka sejak kecil lagi seperti melentur buluh biarlah dari rebungnya agar sentiasa sudi meluahkan isi hati dan masalah yang dihadapi kepada mereka bagi mengatasinya bersama-sama.

Natijahnya, selagi masalah ini masih berleluasa, impian negara kita yang ingin melahirkan satu bangsa yang bermartabat mulia dan berdaya maju akan tinggal sebagai khayalan sahaja. Hasrat negara kita yang ingin mencapai Wawasan 2020 juga akan tinggal sebagai angan-angan Mat Jenin semata-matanya. Hal ini kerana para pelajar merupakan aset negara yang penting dan akan menerajui negara ini pada masa depan. Bak kata peribahasa Melayu ‘pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara’. Oleh itu, semua pihak haruslah sehilir semudik dan sehati sejiwa dalam usaha menangani masalah kes buli ini walaupun kita terpaksa mengharungi liku-liku yang penuh dengan onak duri ini. Semoga berkat daya usaha yang gigih, kita dapat melahirkan generasi muda yang dapat menjulang nama negara dan mengangkat martabat bangsa dipersada dunia.

Sunday, July 26, 2009

Layari Blog Geografi dan Ekonomi Canggih ini.

Hi pelajar,

Peperiksaan semakin hampir maka persiapan akhir amat penting. Jadi, kalau anda semua ada masa sila layari blog ini geografiekonomi.blogspot.com.

Blog ini mampu memberikan pelajar satu pengalaman baru tentang kedua-dua subjek ini dengan baik. Semua keperluan subjek ini diterangkan oleh guru yang menguruskan blog ini dengan efektif.

Jadi, layari segera blog unik ini.

ceria

Saturday, July 25, 2009

E-Buku Perkataan Boombastik Karangan 2009


ULASAN E-BUKU SENARAI PERKATAAN BOOMBASTIK KARANGAN 2009

Kali pertama saya ternampak iklan ini di dalam blog ini, saya tertanya-tanya sejauh mana berkesannya e-buku ini. Namun setelah saya mencubanya maksud saya memilikinya barulah saya sedar e-buku karya cikgu azman banyak membantu saya terutama e-buku ini yakni E-Buku Seranai Perkataan Boombastik Karangan 2009.

Sebaik sahaja membaca e-buku ini, hasil karangan saya mula disedari oleh guru sekolah saya terutama kemahiran saya menggunakan bahasa yang canggih dalam menyampaikan setiap isi karangan saya itu. Bagaimana saya menguasai perkataan ini semua? Mudah sahaja. Saya membaca e-buku ini.

Setiap halaman e-buku ini memaparkan perkataan canggih yang boleh digunakan dalam karangan. Penulis yakni cikgu azman telah memberikan makna setiap perkataan canggih itu kemudian memberikan contoh ayat yang membolehkan pelajar lebih memahami cara penggunaan perkataan itu. Jadi, pelajar boleh mengaitkan penggunaan perkataan canggih itu dengan mudah. Saya difahamkan oleh guru di sekolah saya bahawa markah karangan boleh menjadi lebih baik jika pengguna tahu menggunakan kosa kata yang memaparkan kematangan mereka. Jadi, saya yakin kemahiran menguasai perkataan boombastik ini membolehkan penulisan saya nampak lebih matang sedikit.

Contoh perkataan canggih yang ada dalam e-buku ini ialah:

MEMANIFESTASIKAN FIKIRAN
Maksudnya : menggunakan atau melahirkan idea dengan sebaik mungkin.

Kejayaan penulis ditentukan menerusi keupayaannya memanifestasikan fikirannya ke dalam jalan cerita novel.

Menukilkan Kata-Kata
Maksudnya: Menulis atau bercakap sesuatu

Saya menukilkan kata-kata semangat di atas kertas itu untuk memberi semangat kepada adik yang bakal menghadapi peperiksaan.

MEMBERIKAN IMPAK
Maksudnya: Mengakibatkan atau menyebabkan sesuatu

Peristiwa kemalangan itu memberikan impak yang besar dalam kehidupan pemuda tersebut.

RENTETAN SENARIO ITU
Maksudnya: Selepas fenomena itu

Rentetan senario itu, kerajaan telah memperkenalkan pelbagai peraturan di kawasan sekolah.


Saya yakin rakan-rakan semua sudah faham maksud saya tentang keberkesanan e-buku ini.

Mohammad Syahid Shah

Tuesday, July 21, 2009

Ulasan E-Buku Fakta Karangan 2009..E-Buku Pilihan Pelajar



Pelajar tidak cukup masa? Mungkin inilah bahan yang mampu menyelesaikan masalah anda itu.

E-Buku Fakta Karangan 2009 ini merupakan karya yang paling sesuai buat pelajar yang ingin membuat penelitian pada saat-saat akhir kerana hampir semua skop soalan peperiksaan yang saya ketahui wujud dalamnya. Keadaan ini sudah pasti memudahkan buat pelajar yang hidup mereka sibuk dengan pelbagai subjek yang perlu dipelajari itu.

Bukan sahaja faktanya lengkap dan menarik tetapi cara penulis menyusun fakta ini menjadikan pelajar sudah bersedia untuk menjawab sebarang soalan yang berkaitan dengan karangan. Maknanya dalam setiap fakta itu akan diberikan kemungkinan soalan tentang skop itu yang akan ditanya dalam peperiksaan. Pada masa yang sama penulis ini juga telah menyediakan satu maklumat ringkas tentang sesuatu skop itu yang mungkin boleh dijadikan pendahuluan dalam karangan.

Sebagai contoh, cuba pelajar lihat sebahagian skop pembalakan yang saya ambil daripada buku itu:

SKOP ISU PEMBALAKAN

KESAN PEMBALAKAN
• Hutan negara semakin pupus terutama jenis kayu yang berharga tinggi
• Pencemaran alam semakin meluas
• Kejadian tanah runtuh, banjir kilat dan hakisan sering berlaku
• Kehidupan haiwan liar dan orang Asli terjejas
USAHA-USAHA MENGEKALKAN HUTAN
• Mewartakan kawasan hutan sebagai Taman Negara
• Menggalakkan penanaman semula hutan yang telah ditebang
• Kempen kesedaran terutama dalam kalangan pelajar
• Penggubalan undang-undang yang ketat
• Menambah jumlah anggota renjer hutan untuk membuat rondaan
ISU PEMBALAKAN HARAM
• Sukar dikesan kerana kawasan hutan negara yang luas, kekurangan anggota ranjer untuk mengawasi, ketiadaan kerjasama daripada penduduk setempat, masalah rasuah yang melanda


Mungkin pelajar semua faham maksud saya tentang cara penulisan penulis yang memudahkan kita sebagai pelajar untuk memahami fakta isi karangan itu.

Pada pandangan saya kelebihan buku ini ialah penulis berjaya menulis dengan begitu mudah untuk memenuhi keperluan pelajar yang kadangkala begitu sibuk dan agak sukar untuk mendapatkan isi-isi karangan mereka. Kesukaran untuk memperoleh rangka isi memang satu masalah besar buat pelajar. Buku ini juga boleh digunakan oleh pelajar sebagai bahan bacaan sampingan terutama ketika mereka sedang menunggu bas dan sebagainya.

Saya cadangkan pelajar memiliki buku ini malah guru juga boleh mendapat manfaat kerana isi-isi yang diberikan pasti memudahkan tugas guru untuk mendidik pelajar mereka. Dengan harga RM10 buku ini sememangnya berbaloi untuk dimiliki oleh semua pihak.

Sally Lee Kwan

Friday, July 17, 2009

Karangan SPM 2009... Masalah Disiplin Pelajar Meruncing?


Karangan 35

Masalah disiplin pelajar semakin meruncing. Masyarakat semakin kecewa dengan kegagalan pendidik untuk membentuk sahsiah pelajar.

Jelaskan punca-punca dan langkah mengatasinya.


Masalah disiplin boleh dikaitkan dengan kegagalan pelajar di sekolah untuk mematuhi peraturan yang telah ditetapkan. Isu ini menjadi perbualan hangat masyarakat lantaran kegagalan golongan pendidik untuk membentuk sahsiah pelajar. Jadi, apakah faktor yang mendorong masalah ini berlaku dan apakah peranan yang boleh dilakukan oleh ibu bapa dan kerajaan?

Masalah ini semakin meruncing ekoran kurangnya kasih sayang dan perhatian ibu bapa era globalisasi ini. Ibu bapa lebih mengutamakan kerjaya mereka sehingga alpa tanggung jawab mereka mendidik anak yang dahagakan kasih sayang mereka. Akibatnya, pelajar terbabit mencari jalan keluar dengan melakukan tindakan-tindakan disiplin yang bertujuan untuk menarik perhatian ibu bapa mereka. Sesungguhnya, kelalaian ibubapalah yang menyebabkan masalah disiplin menjadi-jadi.

Sementara itu kemunculan media massa turut mendorong masalah ini memuncak dengan drastik. Kelakuan yang tidak senonah yang mereka saksikan telah menimbulkan rasa untuk mencuba pula dalam hati pelajar. Kebanyakan masalah disiplin dikatakan satu cubaan meniru kelakuan yang telah mereka tonton sebelum ini. Jadi, disiplin mempunyai kaitan rapat dengan kejadian disiplin pelajar yang terus merosot itu.

Rakan sebaya turut menjadi punca masalah disiplin pelajar menjadi-jadi. Pelajar sering menganggap rakan sebaya mereka sebagai rakan yang sebenar. Rakan yang mendengar dan sanggup berkorban untuk mereka berbanding ibubapa yang gagal menjalankan tanggungjawab mereka. Ringkasnya, rakan sebaya yang negatif akan memastikan disiplin pelajar itu akan turut merosot dengan drastiknya.

Tambahan pula, kegagalan pihak sekolah bertindak pantas dan telus dalam isu ini turut menjadi faktor yang mendorong meluasnya masalah ini. Ada pihak sekolah yang merahsiakan masalah disiplin sekollah mereka kerana tidak mahu nama sekolah terjejas. Tindakan ini menyebabkan ada pelajar yang beranggapan tindakan mereka melanggar disiplin tidak akan dilaporkan oleh pihak sekolah. Sikap acuh tak acuh sekolah yang turut kekurangan guru disiplin ini menyebakan pelajar semakin berani melakukan kesalahan disiplin. Oleh itu, cara pihak sekolah menangani masalah disiplin turut menentukan peningkatan masalah disiplin pelajar.

Malah, ketiadaan program selepas sekolah yang sesuai dengan pelajar turut menjadi punca masalah ini terus berleluasa. Program yang menarik dapat menghalang pelajar menghabiskan masa mereka di pusat-pusat beli-belah dan terjerumus ke dalam aktiviti menyalahi disiplin. Masa yang mereka habiskan untuk menjalankan aktiviti ini menyebabkan mereka lebih berdisiplin.

Kemelut ini mudah dibendung jika ibubapa terlebih dahulu sanggup menngorbankan masa mereka. Ibu bapa hendaklah mengutamakan masa depan anak mereka daripada kejayaan peribadi mereka dalam kerjaya. Ibu bapa harus memberi ruang kepada anak untuk menjadi manusia yang berhemah tinggi. Ringkasnya, ibu bapa penting dalam membanteras isu disiplin ini.

Kesimpulannya, kemelut disiplin ini sudah lama diperkatakan oleh masyarakat. Saban hari kita disogokkan dengan pelbagai cadangan yang tinggal cadangan sahaja terutama daripada pihak ahli politik. Begitu juga dengan pihak media massa yang hanya tahu menyiarkan sahaja berita sensasi tentang topik ini berulang kali . Mungkin kali ini kita perlu bertegas dan berpijak di bumi nyata.

Thursday, July 09, 2009

Ulasan E-Buku Panduan Menulis Karangan Lengkap SPM..



Ulasan Buku

E-Buku Panduan Menulis Karangan Lengkap ini merupakan hasil karya Cikgu Azman. Penulisan bukunya yang begitu mudah dan menarik memastikan setiap pelajar memahami kandungan karangan yang dibaca itu.

Buku ini meliputi 43 tajuk karangan yang penting untuk dikuasai oleh pelajar. Semua tajuk ini telah dipilih khas oleh penulis untuk memastikan pelajar mampu menjawab semua soalan peperiksaan yang bakal dihadapi kelak. Semua tajuk ini berdasarkan skop yang penulis berpendapat perlu dikuasai oleh pelajar. Antara tajuk yang ada di dalam buku ini ialah:


Karangan 1
Negara kita telah mengutamakan perindustrian untuk mencapai era negara moden. Kerajaan telah menjalankan pelbagai dasar untuk meningkatkan tahap industri negara.

Terangkan kebaikan-kebaikan yang terjelma melalui langkah kerajaan ini.

Karangan 2

Penduduk desa telah dinasihatkan supaya membuat barangan kraf tangan untuk dijual kepada masyarakat. Namun, masih ada pihak yang mempertikaikan usaha mereka ini.

Jelaskan sebab-sebab mereka berpendapat usaha penduduk desa ini sia-sia.

Karangan 3

Hutan negara kita semakin pupus lantaran sikap sesetengah masyarakat yang menjalankan aktiviti pembalakan terutama secara haram. Pelbagai usaha telah dilakukan tetapi masih gagal.

Jelaskan langkah-langkah yang mampu diambil oleh kerajaan dalam menangani kemelut ini.

Karangan 4

Kerajaan telah mewajibkan pemaju perumahan untuk mewujudkan kawasan rekreaksi di kawasan perumahan. Tindakan ini telah menerima sambutan baik masyarakat.

Huraikan kesan-kesan positif yang timbul daripada pengenalan peraturan ini.

Karangan 5

Negara kita telah memperkenalkan Dasar Penswastaan. Ada pelbagai impak dasar ini kepada negara walaupun mendapat bantahan pada peringkat awal pelaksanaannya.

Terangkan kebaikan-kebaikan dasar ini.

Karangan 6

Pencemaran alam telah menjadi satu isu global yang diputuskan oleh Perhimpunan Bangsa-bangsa Bersatu. Impak ini memberi kesan yang ketara kepada manusia terutama di Malaysia.

Nyatakan kesan-kesan negatif yang timbul daripada kemelut ini dan langkah mengatasinya.

Karangan 7

Kehadiran pendatang asing telah membawa pelbagai masalah kepada rakyat di negara ini. Cuma kesan-kesan ini turut menimbulkan pelbagai spekulasi mengenai pendatang asing ini.

Jelaskan kesan-kesan baik dan buruk yang timbul daripada kehadiran pendatang asing ini.

Karangan 8

Warga tua semakin ramai di negara ini ekoran tahap kesihatan negara yang semakin baik. Cuma jumlah yang banyak ini telah menimbulkan pelbagai masalah pula.

Nyatakan langkah-langkah yang patut dilakukan oleh kerajaan untuk memastikan kehidupan warga tua semakin baik.

Karangan 9

Pendidikan telah menjadi kritikan masyarakat dan sektor ini memang merupakan satu isu sensitif.

Jelaskan masalah-masalah yang dihadapi oleh sektor pendidikan.

Karangan 10

Kempen nilai-nilai murni yang dijalankan oleh kerajaan mula mendapat perhatian masyarakat. Pelbagai kempen yang dilaksanakan memang baik.

Huraikan kepentingan memupuk nilai murni ini.

Karangan 11

Iklan sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan masyarakat moden. Kerap kali kita mendengar komen mengenai pengaruh iklan dalam masyarakat kita.

Pada pandangan anda, apakah pengaruh-pengaruh positif dan negatif yang dibawa oleh iklan terhadap masyarakat.

Karangan 12

Badan kebajikan atau sukarela merupakan satu usaha murni yang dijalankan oleh segelintir masyarakat. Mereka sedia membantu sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan. Cuma badan kebajikan ini masih mengalami pelbagai masalah yang membantutkan usaha kebajikan mereka.

Jelaskan masalah-masalah yang dihadapi oleh badan kebajikan.

Karangan 13

Negara kita pernah merancang untuk mempunyai jumlah penduduk mencecah 70 juta. Dasar ini dijangka mampu membawa banyak kesan positif dan negatif.

Jadi, huraian kedua-dua kesan yang bakal timbul jika penduduk negara mencecah 70 juta orang.


Dan banyak lagi tajuk yang pastinya pelajar akan teruja untuk memiliki buku ini.

Kelebihan buku ini ialah bahan yang dipaparkan ditulis dalam bentuk yang begitu mudah sehingga pelajar berasa karangan satu komponen yang boleh mereka kuasai dengan baik jika tahu teknik yang tertentu. Penghasilan buku ini juga dibuat setelah semua karangan itu diberikan kepada pelajar penulis untuk dilihat komen dan reaksi mereka. Kebanyakan pelajar penulis bersetuju bahawa kandungan buku ini sesuai buat mereka terutama yang agak lemah dalam aspek penulisannya.

Mungkin kerana latar belakang penulis yang banyak pengalaman dalam bidang penulisan dan pendidikan, cara beliau menyusun ayat nampak begitu mudah tetapi maksudnya terus ke arah sasaran tajuk. Ramai pelajar yang boleh menulis tetapi isi mereka sering menyimpang jauh. Mungkin pemilikan buku ini mampu memberi sedikit sebanyak cara menulis yang mudah tetapi efektif kepada pelajar semua.

Harga buku ini begitu berpatutan yakni RM10 berbanding kandungannya yang mampu memberi banyak maafaat kepada pelajar semua. Sesungguhnya, ini satu-satunya buku yang perlu dimiliki oleh pelajar yang sedang dalam ambang peperiksaan itu.

Kamarul Zaman Mohamad.

Monday, July 06, 2009

Karangan SPM 2009 Cara-cara Memupuk Semangat Kejiranan Dan Kepentingannya...





Karangan 34

Semangat kejiranan sudah longgar dalam masyarakat kita kalau kita lihat sejak akhi-akhir ini. Keadaan ini menimbulkan pelbagai spekulasi kepentingan semangat ini diamalkan.

Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah untuk meningkatkan semangat ini dan kepentingannya.


Semangat kejiranan merujuk semangat membantu masyarakat setempat terutama jiran bersebelahan dalam kehidupan seharian mereka. Sememangnya semangat kejiranan ini semakin hilang dalam masyarakat kita sehingga menimbulkan pelbagai isu semasa pula. Jadi, ada banyak kaedah yang boleh dilaksanakan untuk memastikan semangat ini berterusan kerana memang ada kepentingannya.

Langkah awal ialah masyarakat menghidupkan semua konsep rukun tetangga di kawasan perumahan mereka. Rukun tetangga berfungsi untuk mengawal keselamatan kawasan perumahan terutama pada malam hari. Aktiviti ini memerlukan pembabitan semua pihak tanpa mengira kaum yang mampu menanam semangat kejiranan ketika melakukan rondaan bersama-sama. Oleh itu, hubungan rapat yang terjalin melalui rukun tetangga ini mengeratkan lagi perhubungan antara jiran.

Selain itu, semangat ini mampu dipupuk dengan mengadakan pelbagai majlis yang bercorak setempat. Majlis perkahwinan, rumah terbuka dan hari keluarga mampu menghidupkan semula semangat yang murni ini. Semua jiran akan beramah mesra dan mengenali satu sama lain melalui majlis seperti ini. Sesungguhnya, semangat kejiranan berupaya tumbuh dengan subur berdasarkan majlis sebegini.

Kerajaan turut mampu memainkan peranan dengan mengadakan kempen kesedaran semangat kejiranan ini. Penggunaan media massa seluas mungkin dengan iklan yang menarik sudah pasti berupaya menarik perhatian masyarakat terhadap isu ini. Masyarakat akan mula mempersoal tahap semangat kejiranan mereka dan berusaha ke arah mengekalkan serta meningkatkan semangat itu di kawasan mereka. Sememangnya kerajaan berperanan penting dalam memulakan usaha memupuk semangat mulia ini.

Dalam masa yang sama sikap dan persepsi masyarakat perlu berubah. Masyarakat hendaklah memandang semangat kejiranan ini sebagai satu perkara penting dalam kehidupan bermasyarakat. Semangat ini perlulah diutamakan dalam sebarang tindakan yang ingin dilaksanakan oleh masyarakat. Jelaslah, paradigma yang baru ini memastikan semangat kejiranan akan terus mekar dalam masyarakat kita.

Kepentingan semangat ini sudah pasti dalam mewujudkan semangat perpaduan. Dalam masyarakat berbilang kaum yang wujud di negara ini pemupukan konsep perpaduan amat strategik. Sesuatu masyarakat sesebuah negara itu terbentuk daripada individu yang saling berjiran sebelum berkembang menjadi satu umah. Oleh itu, semangat kejiranan menjadi titik tolak pembentukan konsep perpaduan nasional.

Kesimpulannya, semangat kejiranan memang boleh dicapai melalui beberapa kaedah yang dijelaskan tadi. Semua pihak perlulah berusaha untuk memastikan semangat ini terus diamalkan oleh masyarakat di negara ini. Mungkin kita semua harus bertanya diri sendiri "siapakah jiran kita?