Tuesday, September 18, 2007

Pengajaran dalam Novel Panas Salju


PMR semakin hampir kan? Sudah pasti soalan mengenai pengajaran penting terutama kalau diberi bandingan. Baiklah kali ini saya sentuh pengajaran dalam Panas Salju. Cuba baca dan fahamkan. Boleh pelajar?


(a) Kita hendaklah gigih berusaha untuk menyelesaikan masalah ataupun untuk mengubah kehidupan – Zul berusaha mencari wang untuk anaknya
(b) Setiap orang haruslah membantu orang lain yang memerlukan bantuan – zul tolong keluarga sikh
(c) Pertolongan yang dihulurkan hendaklah ikhlas tanpa tujuan lain – Tan Sri Shamsuddin memberi wang
(d) Kita hendaklah bersabar dan menyerahkan kepada Allah apabila berhadapan dengan dugaan hidup – Bushrah walaupun ada yang menentang hasratnya memberi sebahagian hatinya
(e) Semua orang haruslah mengenang budi atau jasa yang telah ditaburkan oleh orang lain kepada kita – Nadhirah kerana menyayangi ibunya
(f) Kita tidak boleh terlalu mementingkan kebendaan atau mementingkan diri sendiri dalam hidup ini – Tan Sri Shamsuddin kerana sanggup memberi wang yang banyak

4 comments:

naresh said...

hi cikgu bolehkah cikgu email saya tentang novel panas salju..
saya nak perwatakkanya persoalan dan kesemuanya..tolonglah cikgu tahun ni saya akan menduduk untuk peperiksaan pmr.. emailkannya ke alamat berikut:nature400@gmail.com
saya berharap agar cikgu dpt membantu saya.
terima kasih

Anonymous said...

hello sir..may i have da nilai2 penting bagi Panas salju ar??...ade keje nak buat la sir..plz send it to me at liverpool-gal@hotmail.com
thnx a lot sir..
appereciatez..
good day sir..

tan said...

hi...sir,may i have 2konflik in novel panas salju??? plz send to trinnycjtan@gmail.com

bryan said...

boleh hantarkan sypnosis, watak perwatakan, teknik plot dan nilai pengajaran untuk bab 5 dan 6 sahaja? email saya = the_paralyser@hotmail.com
kalau boleh, sebelum 10 malam hari ini k? terima kasih!