Sunday, July 29, 2007

IKlan Penting....Karangan PMR 2007?



Kesan Iklan kepada masyarakat.
Satu pandangan?


Pada era globalisasi ini, iklan telah memainkan peranan yang besar dan mempunyai pengaruh yang ketara dalam masyarakat moden. Iklan dapat disiarkan di televisyen, radio, surat khabar atau melalui telefon bimbit. Walau bagaimanapun, iklan juga mempunyai kesan negatif dan positif kepada masyarakat.

Ramai orang berpendapat bahawa iklan mempunyai kesan negatif. Hal ini demikian, iklan akan mempengaruhi kanak-kanak yang masih tidak dapat berfikir dengan matang. Contohnya, iklan yang menyiarkan pemuda-pemudi yang sedang menghisap rokok kelihatan sangat bergaya telah mempengaruhi ramai menjadi mangsa. Kanak-kanak atau remaja-remaja akan menjejak langkahnya tanpa memikirkan kesannya.

Di samping itu, iklan yang memaparkan makanan segera dan makanan ringan juga memberi kesan yang negatif kepada orang ramai. Makanan yang dipaparkan dalam iklan kelihatan sedap-sedap belaka menyebabkan para penonton tertarik olehnya. Walau bagaimanapun, makanan segera tidak membekalkan nutrien yang seimbang kepada badan kita. Sebaliknya, ia akan menyebabkan kita menjadi gemuk dan akhirnya menghidap penyakit obesiti.

Selain daripada keburukan, iklan juga membawa kebaikan kepada kita. Antara kesan positifnya ialah kita dapat mengetahui informasi terbaru. Misalnya, kita boleh mendapat tahu tentang produk-produk seperti telefon bimbit atau kereta yang terbaru di pasaran. Informasi ini amat berguna kepada para pengguna yang tidak ingin menjadi katak di bawah tempurung.

Tambahan pula, iklan yang memaparkan kursus-kursus yang berkaitan dengan pelajaran amat disenangi oleh orang ramai. Iklan sebegini memaklumkan para pelajar tentang masa depan mereka. Hal ini kerana, sesetengah pelajar ingin menceburi bidang-bidang tertentu tetapi tidak mengetahui tempat pembelajarannya. Dengan melalui iklan, pelajar-pelajar tersebut akan dapat mencari institusi atau universiti dengan lebih cepat dan senang.

Iklan memberi kesan negatif dan kesan positif kepada masyarakat. Kita perlu menganalisis dengan teliti supaya tidak terpengaruh oleh iklan yang tidak baik. Kita tidak harus menjadi pengguna yang ingin memiliki sesuatu barang tanpa mengetahui mutu dan kegunaan sebenarnya. Konklusinya, kita perlu menjadi pengguna yang bijak memilih serta membezakan perkara yang merugikan atau menguntungkan kita.

Karangan ini merupakan karangan pelajar saya.

2 comments:

Anonymous said...

Salam, cikgu
boleh tak cikgu beri tips tentang bagaimana hendak merangka pendahuluan bagi setiap karangan?
thank you :))

Anonymous said...

I like your essay.Can you teach me about the pendahuluan.