Sunday, February 04, 2007

Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung


Peribahasa merupakan bahagian yang perlu diberi penekanan oleh pelajar. Kenapa? Mudah sahaja soalan karangan peribahasa menjadi antara satu soalan utama dalam peperiksaan. Biasanya soalan peribahasa ini memerlukan pelajar mengaitkannya dengan amalan kehidupan manusia atau sebuah cerita. Nasihat saya kalau soalan peribahasa itu bercorak cerita, biarkan sahaja melainkan anda memang mempunyai bakat dalam penulisan cerpen.

Baiklah. Kali ini saya kaitkan peribahasa di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung sering dikaitkan dengan menghormati budaya dan undang-undang sesebuah negara itu. Peribahasa ini bernada global kerana mengutamakan seseorang itu menghargai budaya dan peraturan sesebuah negara. Tambahan pula, peribahasa ini sering ditanya terutama dalam soalan karangan.

Peribahasa ini juga boleh dikaitkan dengan peri pentingnya undang-undang dalam kehidupan manusia. Undang-undang dicipta untuk memastikan kehidupan manusia tidak mengalami sebarang masalah. Bayangkan kalau manusia tidak mempunyai undang-undang? Sudah pasti kehidupan menjadi celaru. Betul tak? Sesiapa sahaja mampu melakukan apa-apa perkara yang dia inginkan.

Selain itu,peribahasa ini cuba mengangkat martabat budaya dan peraturan serta undang-undang manusia itu ke tahap yang lebih tinggi. Peribahasa ini cuba memberi satu pandangan yang lebih murni terhadap tatahukum di negara ini. Pada saya ini saya pendekatan yang baik dan berbeza kerana peribahasa biasanya lebih kepada tindakan seseorang. Penggunaan peribahasa ini seolah-olah mengajar secara tersirat kepentingan mematuhi undang-undang itu.

Namun, pelajar harus ingat bahawa ada budaya itu yang sudah luput ditelan zaman. Masyarakat Melayu contohnya, sudah jarang mengadakan kenduri secara bergotong-royong kerana mereka lebih suka menggunakan perkhidmatan katering yang lebih mudah dan berstatus. Lagipun, masyarakat sekarang sudah sibuk untuk menguruskan perkara sedemikian.

Malah, peribahasa ini mengingatkan saya keadaan sebuah negara yang pernah saya lawati. Negara itu ialah Nepal. Ya, negara yang terkenal dengan gunung-ganangnya. Ketika di sana, saya dapati rakyatnya suka sangat meludah. Kadangkala saya takut untuk berjalan kerana bimbang kasut saya akan terkena air liur mereka. Namun, itu budaya mereka yang harus seseorang pelancong hormati. Saya tidak seharusnya berasa tidak selesa kerana ketika itu saya berada di negara mereka. Saya sepatutnya menghormati budaya mereka kalau saya menghayati peribahasa ini. Bukankah itu sepatutnya?

No comments: