Friday, September 22, 2006

Tajuk Karangan 2006?


Nampaknya semakin hampir dengan musim peperiksaan semakin banyak pertanyaan tentang karangan yang saya terima. Berdasarkan penilaian saya, di bawah merupakan beberapa skop yang perlu diberi perhatian oleh pelajar. Namun, saya harap pelajar akan cuba berjumpa dengan saya untuk keterangan lanjut.

TAJUK PENTING KARANGAN 2006

1) Pengguna yang bijak

Tajuk :
Cara-cara mengatasi masalah peningkatan harga barang

Isi Contoh:
§ Kurangkan pembelian barangan mewah
§ Merancang pembelian dengan teliti
§ Menubuhkan koperasi atau persatuan
§ Membuat aduan kedai yang meningkatkan harga keterlaluan
§ Membandingkan harga barangan di beberapa buah kedai

2) Penyakit berbahaya

Tajuk:
Kaedah-kaedah mengawal penularan penyakit selesema burung

Isi Contoh:
§ Menjaga kebersihan peribadi dan kawasan sekitar dengan lebih teliti
§ Menjalankan pemeriksaan yang kerap atau awal apabila mempunyai simptom penyakit
§ Memahami dengan jelas penyakit itu seperti cara penularan dan pengawalan
§ Menuruti arahan pihak berkuasa apabila berlaku wabak seperti memusnahkan haiwan ternakan
3) Sumbangan anggota keselamatan

Tajuk:
Langkah2 menghargai jasa-jasa polis/tentera

Isi Contoh:
§ Menghulurkan derma kepada persatuan mereka
§ Turut serta dalam perayaan, majlis, atau cuti umum memperingati jasa mereka
§ Menghormati mereka seperti tidak memandang rendah kerjaya mereka
§ Membantu ahli keluarga mereka
§ Tidak terlibat dalam kegiatan jenayah


4) Internet laman ilmu

Tajuk:
Internet membantu pelajar?

Isi Contoh:
§ Pelajar memperoleh bahan tambahan untuk karangan, projek sekolah, dan esei mereka.
§ Pelajar mengetahui maklumat yang lebih menyeluruh mengenai masyarakat & dunia,
§ Pelajar mampu berhubungi guru dan kawan untuk berdiskusi
§ Memudahkan proses pengajaran kerana kerja rumah dapat dihantar melalui emel oleh pelajar


5) Perubahan suhu dunia

Tajuk:
Iklim dunia semakin berubah. Mengapa?

Isi Contoh:
§ Berlakunya kemusnahan alam
q pembuangan sisa toksik
q penebangan hutan belantara
q pembakaran secara terbuka
§ kesan rumah hijau – menyebabkan ketulan ais di kutub cair


6) Slogan “Malaysia Boleh”

Tajuk:
Malaysia sudah terkenal di seluruh dunia?

Isi Contoh:
§ Kejayaan melakukan sesuatu yang menarik, sukar, dan memerlukan kemahiran
q Meneroka kutub utara dan selatan
q Mendaki gunung everest
q Merentas lautan luas
q Memiliki bangunan berkembar tertinggi
q Menganjurkan mesyuarat dan kejohanan sukan dunia

7) Tanggungjawab rakyat terhadap negara

Tajuk:
Peranan pelajar terhadap negara?

Isi Contoh:
§ Melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu
§ Tidak terlibat dalam kegiatan tidak bermoral
§ Menyumbangkan tenaga pada negara
§ Menghargai dan menjaga generasi tua
§ Melakukan sesuatu perkara yang memberi kebanggaan kepada masyarakat dan negara


8) Penggunaan kad kredit

Tajuk:
Kad kredit membawa kesan buruk?

Isi Contoh:
§ Menyebabkan masyarakat berbelanja berlebihan
§ Menyebabkan masyarakat mengamalkan budaya berhutang
§ Menimbulkan sikap suka bersaing dan sombong
§ Tabungan seseorang dan negara akan berkurangan
§ Masa depan seseorang tidak terjamin terutama ketika tua


9) Khazanah orang asli
Tajuk:
Hutan penting kepada orang asli?

Isi Contoh:
§ Kerana hutan menjadi sumber makanan meeka – haiwan
§ Kerana hutan menyediakan tempat tinggal mereka – orang asli lebih suka tingggal di tempat yang terpencil
§ Kerana hutan mempunyai pelbagai tumbuh-tumbuhan – perubatan herba mereka
§ Kerana hutan sesuai dengan kehidupan budaya mereka – adat resam yang sudah lama diamalkan

10) Industri makanan

Tajuk:
Makanan ringan membawa kesan negatif kepada kanak-kanak?

Isi Contoh:
§ Menyebabkan mereka tidak menerima khasiat yang sepatutnya – menganggu perkembangan fizikal mereka
§ Menyebabkan obesiti berlaku – kandungan gula yang banyak
§ Kesihatan mereka akan terjejas – pelbagai penyakit
§ Membazirkan wang – menggunakan wang saku untuk membeli makanan ringan
11) Hutan lipur sebagai destinasi pelancongan

Tajuk:
Kepentingan industri pelancongan negara?

Isi Contoh:
§ Memberi imej yang baik – negara dilihat sebagai sebuah negara yang aman, maju, dan stabil
§ Memberi peluang pekerjaan – memerlukan pemandu pelancong, pekerja hotel, dan penjualan kraf tangan
§ Membawa impak kewangan – pelancong asing berbelanja
§ Usaha-usaha mengawal kawasan pelancongan lebih baik – tiada kemusnahan alam


12) Bangunan bersejarah

Tajuk:
Bangunan bersejarah semakin dipinggirkan?

Isi Contoh:
§ Kesukaran untuk menyelenggarakannya – kos terlalu tinggi
§ Dianggap tidak sesuai dengan peredaran masa – bangunan sekeliling lebih moden
§ Kurangnya kefahaman tentang sejarah bangunan itu – tidak miliki sikap menghargai bangunan lama
§ Sikap tamak masyarakat – bangunan lama diruntuhkan untuk membina bangunan baru


13) Jerebu

Tajuk:
Langkah-langkah mengatasi jerebu.

Isi Contoh:
§ Mengetatkan penguatkuasaan akta – mengenakan denda yang tegas dan hukuman yang berat
§ Menambah jumlah anggota penguatkuasa – mengawal pembakaran secara terbuka dan pengawasan
§ Mengadakan kempen – menyedarkan bahaya jerebu dan cara menanganinya
§ Menggunakan teknologi – penggunaan hujan tiruan


14) Pemilihan kerjaya

Tajuk:
Faktor-faktor yang pengaruhi pemilihan kerja?

Isi Contoh:
§ Faktor kewangan – imbuhan yang banyak
§ Faktor tempat tinggal – semakin dekat pejabat dengan rumah semakin baik
§ Faktor kerja mudah – semakin senang kerja itu semakin baik
§ Faktor minat – kerja yang menjadi idaman sejak kecil
§ Faktor imej – kerja yang berstatus tinggi diminati ramai


Sebenarnya, keupayaan untuk menulis karangan banyak berkait dengan kerajinan seseorang menulis. Makin banyak menulis makin mahirlah diri pelajar itu.

Jadi berapa kali anda menulis karangan sehari, seminggu, atau sebulan?

2 comments:

Anonymous said...

TERIMA KASIH BANYAK CIKGU!!!!!!!!!!!
Anda sangat baik hati! Saya akan sentiasa menghargai jasa anda!
TERIMA KASIH BERIBU-RIBU KALI!!!

Anonymous said...

cikgu,
Bagaimana dengan skop komsas bagi spm?...Memang benar penulisan karanagan yang bermutu & berkualiti hanya dapat dihasilkan dengan latihan menulis karanagan yang kerap...Bagaimana pada saat-saat terakhir ini...Bukankah konsentrasi yang lebih banyak perlu diberikan kpd matapelajaran yg memerlukan pembelajaran yang banyak..Bagaimana kebolehan menghasilkan karanagan yang baik boleh diwujudkan pada masa ini...Ok cikgu..Saya amat menghargai & tidak akan melupakan jasa cikgu sampai bila-2 masa...
terima kasih cikgu...
Selamat Berpuasa..!!!!