Thursday, June 15, 2006

Mari kita ke kelas tambahan


Kelas tambahan? Mungkin inilah perkataan yang tidak ingin didengar oleh pelajar terutama pelajar Tingkatan 5. Setiap kali saya menyebut kelas tambahan, pasti muka mereka akan berubah. Kadang kala saya sengaja mengungkit tentang kelas tambahan kerana ingin melihat reaksi pelajar. Biasanya pelajar yang berminat untuk belajar akan lega mendengar berita kelas tambahan. Jadi, bagaimanakah tanda mereka gembira? Tiada reaksi atau mereka tersenyum.

Sebenarnya salah satu kunci kejayaan pelajar ialah menghadiri kelas tambahan. Kenapa kelas tambahan? Bukankah kelas biasa sudah cukup untuk guru meluahkan semua perkara yang penting untuk peperiksaan? Lagi sekali tanggapan ini kurang tepat. Kelas tambahan biasanya digunakan oleh guru untuk menerangkan perkara-perkara penting yang mereka rasa amat penting dalam peperiksaan. Kelas tambahan juga menjadi tempat guru memberi latihan yang berguna untuk pelajar.

Saya memang sering mengadakan kelas tambahan kerana beberapa faktor. Pertama, saya mahu menghabiskan semua sukatan pelajaran dengan baik. Maksud saya tanpa perlu tergesa-gesa terutama apabila saya mempunyai masalah seperti sakit atau sebagainya. Kerja saya akan lebih bermakna kalau tidak mempunyai sebarang tekanan untuk menghabiskan sukatan pelajaran. Saya berasa lebih lega kalau berjaya menghabiskan sukatan pelajaran mengikut masa yang ditetapkan.

Kedua, kelas tambahan memberi saya peluang untuk melakukan lebih banyak latihan terutama untuk pelajar yang lemah. Tempoh masa di kelas biasa yang pendek dan terhad menyebabkan kelas tambahan menjadi medan yang sesuai untuk meningkatkan kemahiran pelajar menjawab soalan. Kadang kala baru habis terang satu cerpen, masa sudah hampir tamat. Jadi, kelas tambahan tempat meluahkan terbaik untuk menyediakan pelajar saya. Sebenarnya, tidak ada jalan lain untuk berjaya dalam peperiksaan kecuali latihan dan latihan.

Malah, kelas tambahan memberi saya satu keyakinan iaitu memang ada pelajar yang sanggup datang untuk menghadapi peperiksaan yang semakin hampir. Hampir setiap kali saya mengadakan kelas tambahan, jumlah pelajar yang datang begitu mengejutkan saya. Kedatangan mereka turut memberi saya satu gambaran tentang kesungguhan yang mereka miliki dalam mencari ilmu. Maklumlah, hari Ahad sering dijadikan alasan untuk berlibur tetapi ada yang sanggup datang ke kelas saya.

Satu lagi perkara yang saya suka tentang kelas tambahan ialah kelas tambahan mendorong saya untuk menjadi lebih kritikal terutama dalam menyediakan latihan. Akibat kelas ini untuk menyediakan pelajar, soalan yang diberikan mestilah lebih bermutu dan sesuai dengan keperluan peperiksaan seperti sudah lama tidak keluar atau belum pernah keluar. Teknik menjawab juga menjadi pilihan guru ketika mengadakan kelas tambahan.

Namun, kejayaan kelas tambahan turut berpaut pada bahu pelajar. Bagaimana? Mudah sahaja pelajar mestilah sudah bersedia membuat revisi sesuatu perkara atau bab perkara yang akan disentuh dalam kelas tambahan itu. Pemahaman awal pelajar akan memudahkan mereka memahami penerangan guru terutama soalan-soalan panas yang bakal keluar pada sesuatu tahun itu. Pelajar yang membuat revisi awal ini juga mampu menguji kefahaman sendiri apabila mendengar penerangan guru yang selari dengan pemahaman awal mereka tentang bab itu.

Jadi, adakah anda semua akan hadir ke kelas tambahan yang bakal diadakan oleh guru anda? Untuk pelajar saya, bulan ini tiada kelas tambahan. Maksud saya bulan ini ada Piala Dunia 2006. Saya masih demam bola. Saya kaki bola, tidur bola, dan makan bola bulan ini. Jumpa anda semua di dalam kelas tambahan saya pertengahan Julai nanti.


Karangan pilihan SPM 2006

Kes-kes penderaan dan penganiayaan kanak-kanak semakin meningkat di negara kita.
Bincangkan sebab-sebab perkara ini berlaku dan langkah-langkah yang patut diambil untuk membendung fenomena ini.

pendahuluan
• penderaan tiga jenis iaitu seksual, emosi, dan fizikal.
• ada ahli keluarga yang melakukannya.
• memberi kesan negatif terhadap pertumbuhan kanak-kanak

isi
• punca-punca
• ibu bapa menghadapi tekanan emosi melepaskan geram kepada anak-anak. tekanan di pejabat dan kehidupan yang mendesak. mengambil jalan mudah mendera anak
• pengambilan dadah dan arak yang berlebihan. tidak rasional dan hilang tumpuan. tidak memahami atau mengetahui tindakan mereka sendiri.
• kekurangan ilmu agama. tidak mempunyai asas moral yang tinggi. tidak takut balasan agama.

langkah-langkah
• kerjasama masyarakat. membuat aduan kepada pihak berkuasa.menjadi lebih menjaga tepi kain orang.
• mengadakan kempen. memberi kesedaran dan maklumat kepada masyarakat bahaya gejala ini. penggunaan media massa secara meluas.
• kelas kaunseling kepada ibu bapa muda atau baru. penekanan menangani tekanan hidup terutama di kota. memberi penekanan konsep keluarga penyayang.

penutup
 semua pihak perlu bekerjasama. anak bakal pewaris negara. sayangi anak kita.

1 comment:

Simon ¢ said...

Lol, kelas tambahan memang menarik dan menarik perhatian separuh pelajar yang ingin belajar dan rajin berusaha..~~*
Bulan Mei dan Jun terpaksa digantung sehingga pertengahan julai???
Saya tak sabar nak pergi =D
Saya berharap setelah demam bola dah habis.... cikgu akan sentiasa sihat n cergas....
Jangan demam.... kerana kami sedang menanti kelas cikgu dan kelas tamabahan =D